Cennik i nowy system opłat dróg i autostrad w Belgii

Belgia planuje w 2016 roku wprowadzenie elektronicznego myta od pojazdów powyżej 3,5 tony, poruszających się płatnymi autostradami i drogami krajowymi. Nowy system ma zastąpić obowiązujące do tej pory w krajach Beneluksu Eurowiniety. Na jakiej metodzie będzie się on opierał i z jakimi kosztami muszą liczyć się kierowcy?
Dotychczasowy system, czyli Eurowiniety
Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Belgii (Autosnelwegen, Autoroutes, Autobahnen) liczy obecnie 1763 km. Są one w bardzo dobrym stanie i stale się rozwijają. Literą A oznacza się autostrady przeznaczone dla najważniejszych relacji międzyregionalnych i międzynarodowych, zaś literą R autostradowe obwodnice miast. Obecnie dla większości kierowców korzystanie z autostrad jest bezpłatne. Płatny jest jedynie przejazd tunelem łączącym Liefkenhoek z Antwerpią.
Poruszając się po Belgii opłaty autostradowe ponoszą wyłącznie kierowcy pojazdów handlowych, przewożących towary powyżej 12 ton. Zobowiązani są oni do zakupy Eurowinietki, która uprawnia do poruszania się po autostradach, obwodnicach Brukseli, Antwerpii, Charleroi, Gandawy i Courtrai oraz po drogach o numerach: 1,2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 i 90. Poza Belgią Eurowiniety są także wymagane i honorowane w Danii, Holandii, Luksemburgu i Szwecji. Warto pamiętać, że winiety można nabyć w biurach celnych na belgijskiej granicy lub za pośrednictwem strony internetowej www.eurovignettes.eu, a okres ich ważności to 1 dzień, 1 tydzień, 1 miesiąc, 1 rok. Cena uzależniona jest od przejechanego dystansu, kategorii pojazdu oraz klasy emisji spalin EURO. Od października 2008 roku system Eurowiniet jest już w pełni elektroniczny. Oznacza to, że dany pojazd na określony czas zostaje wpisany do bazy danych. W związku z tym nie ma potrzeby zachowywania potwierdzenia zakupu wydanego w punkcie sprzedaży bądź wydrukowanego po transakcji dokonanej przez Internet.
Opłaty drogowe od 2016 roku, czyli myto elektroniczne
Jak podało belgijskie stowarzyszenie przewoźników drogowych FEBETRA, od 2016 roku Belgia planuje wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat za drogi. Nowy system będzie opierał się na metodzie satelitarnej GPS i GSM i będzie nosił nazwę Viapass. Z tej technologii z powodzeniem korzysta już 28 krajów w całej Europie. Operatorem systemu będzie konsorcjum Satellic N.V., powołane przez niemiecki T-Systems International GmnH oraz austriacki STRABAG AG.
E-myto będzie obowiązywać na wszystkich autostradach i drogach krajowych w regionach Flandrii, Walonii i Brukseli. Aby móc rozliczać się z opłat w systemie elektronicznego myta, niezbędny będzie zakup urządzenia pokładowego OBU, które umieszcza się na przedniej szybie samochodu. Urządzenie to rejestruje przejechane odcinki, automatycznie nalicza opłatę i obciąża nią przedsiębiorcę transportowego. Kierowca pojazdu jest każdorazowo informowany sygnałem elektronicznym podczas przejazdu przez stację pobierania myta. Aby otrzymać urządzenie wymagany będzie depozyt w wysokości ok. 100-150 euro. Na terenie kraju powstanie ok. 135 punktów obsługi (POS) do lokalnej obsługi systemu. Punkty te będą rejestrować oraz wydawać urządzenia pokładowe.
Płatności za autostrady będzie można dokonać w systemie post-paid (abonament) lub pre-paid (na zasadach przedpłaty). Pierwszy sposób jest szczególnie korzystny dla przedsiębiorstw wykonujących tam regularne trasy. Obecnie trwają rozmowy na temat możliwości regulowania należności przy pomocy międzynarodowych kart paliwowych, dzięki którym operator załatwi wszelkie formalności i wystawi dla firmy fakturę.
Kiedy nowe?
Nowy system opłat elektronicznych w Belgii wejdzie w życie w 2016 roku (nie jest jeszcze dokładnie znana data jego wprowadzenia). Do wnoszenia opłat zobowiązani będą wszyscy kierowcy poruszający się pojazdami powyżej 3,5 tony (także w tranzycie), niezależnie od kraju pochodzenia, a średnia stawka wyniesie ok. 0,15 euro/km.. Więcej informacji na temat systemu można znaleźć na stronie www.viapass.be.
Informacja za www.zmpd, www.etransport.pl
19 sierpnia, 2014
Belgia wprowadza nowe elektroniczne opłaty drogowe
by Mistrz Jacek • Przepisy, Z branży • Tags: Belgia, cennik, drogi, e-myto, opłaty
Cennik i nowy system opłat dróg i autostrad w Belgii
Belgia planuje w 2016 roku wprowadzenie elektronicznego myta od pojazdów powyżej 3,5 tony, poruszających się płatnymi autostradami i drogami krajowymi. Nowy system ma zastąpić obowiązujące do tej pory w krajach Beneluksu Eurowiniety. Na jakiej metodzie będzie się on opierał i z jakimi kosztami muszą liczyć się kierowcy?
Dotychczasowy system, czyli Eurowiniety
Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Belgii (Autosnelwegen, Autoroutes, Autobahnen) liczy obecnie 1763 km. Są one w bardzo dobrym stanie i stale się rozwijają. Literą A oznacza się autostrady przeznaczone dla najważniejszych relacji międzyregionalnych i międzynarodowych, zaś literą R autostradowe obwodnice miast. Obecnie dla większości kierowców korzystanie z autostrad jest bezpłatne. Płatny jest jedynie przejazd tunelem łączącym Liefkenhoek z Antwerpią.
Poruszając się po Belgii opłaty autostradowe ponoszą wyłącznie kierowcy pojazdów handlowych, przewożących towary powyżej 12 ton. Zobowiązani są oni do zakupy Eurowinietki, która uprawnia do poruszania się po autostradach, obwodnicach Brukseli, Antwerpii, Charleroi, Gandawy i Courtrai oraz po drogach o numerach: 1,2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 i 90. Poza Belgią Eurowiniety są także wymagane i honorowane w Danii, Holandii, Luksemburgu i Szwecji. Warto pamiętać, że winiety można nabyć w biurach celnych na belgijskiej granicy lub za pośrednictwem strony internetowej www.eurovignettes.eu, a okres ich ważności to 1 dzień, 1 tydzień, 1 miesiąc, 1 rok. Cena uzależniona jest od przejechanego dystansu, kategorii pojazdu oraz klasy emisji spalin EURO. Od października 2008 roku system Eurowiniet jest już w pełni elektroniczny. Oznacza to, że dany pojazd na określony czas zostaje wpisany do bazy danych. W związku z tym nie ma potrzeby zachowywania potwierdzenia zakupu wydanego w punkcie sprzedaży bądź wydrukowanego po transakcji dokonanej przez Internet.
Opłaty drogowe od 2016 roku, czyli myto elektroniczne
Jak podało belgijskie stowarzyszenie przewoźników drogowych FEBETRA, od 2016 roku Belgia planuje wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat za drogi. Nowy system będzie opierał się na metodzie satelitarnej GPS i GSM i będzie nosił nazwę Viapass. Z tej technologii z powodzeniem korzysta już 28 krajów w całej Europie. Operatorem systemu będzie konsorcjum Satellic N.V., powołane przez niemiecki T-Systems International GmnH oraz austriacki STRABAG AG.
E-myto będzie obowiązywać na wszystkich autostradach i drogach krajowych w regionach Flandrii, Walonii i Brukseli. Aby móc rozliczać się z opłat w systemie elektronicznego myta, niezbędny będzie zakup urządzenia pokładowego OBU, które umieszcza się na przedniej szybie samochodu. Urządzenie to rejestruje przejechane odcinki, automatycznie nalicza opłatę i obciąża nią przedsiębiorcę transportowego. Kierowca pojazdu jest każdorazowo informowany sygnałem elektronicznym podczas przejazdu przez stację pobierania myta. Aby otrzymać urządzenie wymagany będzie depozyt w wysokości ok. 100-150 euro. Na terenie kraju powstanie ok. 135 punktów obsługi (POS) do lokalnej obsługi systemu. Punkty te będą rejestrować oraz wydawać urządzenia pokładowe.
Płatności za autostrady będzie można dokonać w systemie post-paid (abonament) lub pre-paid (na zasadach przedpłaty). Pierwszy sposób jest szczególnie korzystny dla przedsiębiorstw wykonujących tam regularne trasy. Obecnie trwają rozmowy na temat możliwości regulowania należności przy pomocy międzynarodowych kart paliwowych, dzięki którym operator załatwi wszelkie formalności i wystawi dla firmy fakturę.
Kiedy nowe?
Nowy system opłat elektronicznych w Belgii wejdzie w życie w 2016 roku (nie jest jeszcze dokładnie znana data jego wprowadzenia). Do wnoszenia opłat zobowiązani będą wszyscy kierowcy poruszający się pojazdami powyżej 3,5 tony (także w tranzycie), niezależnie od kraju pochodzenia, a średnia stawka wyniesie ok. 0,15 euro/km.. Więcej informacji na temat systemu można znaleźć na stronie www.viapass.be.
Informacja za www.zmpd, www.etransport.pl