Czy transport drogowy się opłaca?

Oceń nas:)

Czy polskie firmy będą musiały być bardziej ostrożne w rozwoju swojego potencjału przewozowego?

Często osoby zatrudnione w branży TSL (najczęściej kierowcy z kilkuletnim stażem), zastanawiają nad otwarciem własnej firmy transportowej. Dopytują, czy to się opłaca? Czy ewentualne dochody będą podobne do pensji? Na jakim rynku dopatrywać szans na wybicie się? … i jeszcze wiele innych pytań.

Każdy obserwuje znajomych, którzy odważyli się na taki krok i choć narzekają (taka natura polaka) to bieda w garnki im nie zagląda!

praca w transporcie

Krok po kroku – każdy ma szansę się wybić!

  1. Pierwszym krokiem jest znalezienie klientów np. na platformach transportowych :

http://www.timocom.pl/

http://www.wtransnet.com

http://www.trans.eu/

  1. Drugim krokiem jest udowodnienie, że jest się godnym zaufania. Należy mieć na uwadze, iż osoby zlecające przewiezienie wartościowych rzeczy, nie powierzą ładunku byle komu.

 

Klastry biznesowe – tworzenie powiązań kooperacyjnych

  • Jest to forma (pewien proces) dążenia grup przedsiębiorstw, do wspólnego celu (zazwyczaj zwiększenia dochodu). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udostępnia mapę klastrów. Można sprawdzić, gdzie jest zorganizowany „klaster transportowy”.

http://www.pi.gov.pl/parp/data/klastry/

 

Co się może zdarzyć na rynku transportowym? Czy polscy przewoźnicy utrzymają dotychczasową rolę, czy może zostaną ostatecznie wyparci przez przewoźników z innych państw?

Polskich przedsiębiorców, którzy w transporcie międzynarodowym odnieśli niebywały sukces, zdobywając blisko ćwierć europejskiego rynku, nurtują pytania i problemy związane z tzw. „międzynarodówką”

  • Niemcy od początku 2015r. narzucili obcym podmiotom obowiązki biurokratyczne, które wynikają z wprowadzenia wewnętrznych przepisów prawnych.
  • Francja i Belgia zakazują regularnego (tygodniowego) wypoczynku w kabinach. Zarówno regulacje niemieckie jaki i francuskie oraz belgijskie uderzają przed wszystkim w przedsiębiorców z nowych krajów unijnych.
  • Rosja ogranicza wjazd zagranicznych (w tym polskich) samochodów. Za każdym razem powołując się na embargo. Dodatkowo przygotowała bardzo wysokie kary dla przewoźników za błędy w dokumentacji przewozowej czy inne nieprawidłowości

 

Mogą to być pewnego rodzaju sygnały o zmianie funkcjonowania transportu samochodowego w Europie. Dlatego polskie przedsiębiorstwa przewozowe będą musiały być bardziej ostrożne w rozwoju swojego potencjału przewozowego.

Firmy transportowe muszą się wykazać wielką mądrością i rozwagą. Czasami jeżdżenie jest deficytowe. Trzeba wiedzieć kiedy powiedzieć stop, zmienić logikę biznesu, poszukać nowych rynków. Zmienić biznes tak, żeby nawet był mniejszy ale dochodowy. Wydawać by się mogło, że przeszkody na jakie napotykają polscy przewoźnicy będą sugerowały, iż nastąpi załamanie rynku branży transportowej, że atrakcyjności i dochodowość tej działalności spadnie. Jednak tak nie jest i mimo wszystko transport się opłaca.

Statystyki dotyczące liczby zarejestrowanych w Polsce firm, zajmujących się transportem międzynarodowym oraz liczby pojazdów, którymi dysponują przedsiębiorcy, przedstawia Biuro ds. Transportu Międzynarodowego – poniżej link

http://www.gitd.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0011/47945/DaneStatystyczne2014.pdf

Jeżeli nie boimy się złapać byka za rogi i chcemy coś zmienić we własnym życiu czy funkcjonującej firmie- to do dzieła!