
Po embargu, zamieszania wokół karnetów TIR rozpoczęła się dyskusja ma temat liczby zezwoleń EKMT
Zezwolenia EKMT to wielokrotne zezwolenia pozwalające na wykonywanie przewozu między krajami członkowskimi EKMT oraz w tranzycie przez ich terytoria we wszystkich kierunkach. Są one przyznwane jedynie krajom członkowskim Europejskiej Komisji Ministrów Transportu. EKMT wydawane jest dla wszystkich pojazdów występującego o nie przedsiębiorcy, natomiast jednorazowo może być używane tylko przez jeden pojazd. Tego rodzaju zezwolenie jest ważne tylko i wyłącznie z prawidłowo wypełnionym karnetem. Obecnie krajami będącymi członkami EKMT są:
Albania, Armenia, Austra, Azerbejdżan, Białoruś Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria Chorwacja, Czechy,. Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Grecja. Węgry, Irlandia , Włochy, Łotwa, Lichtenstein, Litwa , Luksemburg, Macedonia, Malta, Mołdawia, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania.
Każdorazowo zezwolenie EKMT musi znajdować się w pojeździe od momentu załadunku do rozładunku, ponadto EKMT nie uprawnia do wykonywania przewozów kabotażowych.
Tymczasem Rosja zapowiada zmniejszenie wielorazowych zezwoleń EKMT. Wzbudziło to liczne protesty przewoźników, zwłaszcza, że oni sami bardzo często są świadkami niezgodnego z prawem używania zezwoleń przez Rosjan. W ubiegłym roku polscy przewoźnicy wykorzystali aż 240 tysięcy jednorazowych zezwoleń plus zezwolenia EKMT, które upoważniały do przewozu rzeczy do Rosji lub przez Rosję.
W 2015 roku liczba zezwoleń na wykonywanie przewozu na teren Rosji została zmniejszona z 67 sztuk bazowych do zaledwie 16. Zakładając, że około 3000 polskich firm wykonywało dotychczas przewozy dwunastoma tysiącami pojazdów do Rosji – to obecnie wielu przewoźników ze wschodniej Polski zostanie pozbawionych możliwości funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa.
Przewoźnicy czekają na zdecydowane działania naszych władz. Tymczasem kolejne spotkanie ministrów transportu odbędą się w maju 2015 roku.
5 lutego, 2015
EKMT i boje z Rosją
by Mistrz Jacek • Przepisy, W krzywym zwierciadle • Tags: EKMT, Rosja
Po embargu, zamieszania wokół karnetów TIR rozpoczęła się dyskusja ma temat liczby zezwoleń EKMT
Zezwolenia EKMT to wielokrotne zezwolenia pozwalające na wykonywanie przewozu między krajami członkowskimi EKMT oraz w tranzycie przez ich terytoria we wszystkich kierunkach. Są one przyznwane jedynie krajom członkowskim Europejskiej Komisji Ministrów Transportu. EKMT wydawane jest dla wszystkich pojazdów występującego o nie przedsiębiorcy, natomiast jednorazowo może być używane tylko przez jeden pojazd. Tego rodzaju zezwolenie jest ważne tylko i wyłącznie z prawidłowo wypełnionym karnetem. Obecnie krajami będącymi członkami EKMT są:
Albania, Armenia, Austra, Azerbejdżan, Białoruś Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria Chorwacja, Czechy,. Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Grecja. Węgry, Irlandia , Włochy, Łotwa, Lichtenstein, Litwa , Luksemburg, Macedonia, Malta, Mołdawia, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania.
Każdorazowo zezwolenie EKMT musi znajdować się w pojeździe od momentu załadunku do rozładunku, ponadto EKMT nie uprawnia do wykonywania przewozów kabotażowych.
Tymczasem Rosja zapowiada zmniejszenie wielorazowych zezwoleń EKMT. Wzbudziło to liczne protesty przewoźników, zwłaszcza, że oni sami bardzo często są świadkami niezgodnego z prawem używania zezwoleń przez Rosjan. W ubiegłym roku polscy przewoźnicy wykorzystali aż 240 tysięcy jednorazowych zezwoleń plus zezwolenia EKMT, które upoważniały do przewozu rzeczy do Rosji lub przez Rosję.
W 2015 roku liczba zezwoleń na wykonywanie przewozu na teren Rosji została zmniejszona z 67 sztuk bazowych do zaledwie 16. Zakładając, że około 3000 polskich firm wykonywało dotychczas przewozy dwunastoma tysiącami pojazdów do Rosji – to obecnie wielu przewoźników ze wschodniej Polski zostanie pozbawionych możliwości funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa.
Przewoźnicy czekają na zdecydowane działania naszych władz. Tymczasem kolejne spotkanie ministrów transportu odbędą się w maju 2015 roku.