Holendrzy chcą zakazu jazdy dla ciężarówek przy wyjątkowo złych warunkach pogodowych

  1. Siła żywiołu
  2. Kod czerwony a zakaz jazdy
  3. Kierowcy za zakazem, przewoźnicy przeciwni
  4. Podsumowanie

 

W Holandii pojawił się pomysł ab zakazać ruchu ciężarówek przy bardzo silnym wietrze. Inicjatywa ta wyszła od samych kierowców, po tym jak orkan Friederike kilka dni wcześniej sparaliżował holenderskie drogi. Siła wiatru była tak duża, że przewracały się nawet najcięższe zestawy.

Czy jest szansa na ustawowy zakaz jazdy dla ciężarówek w Niderlandach, gdy kraj opanuje podobny żywioł?

  1. Siła żywiołu

Orkan Friederike, który nawiedził Europę w połowie stycznia br. dał się we znaki szczególnie mieszkańcom Holandii. Wiatr osiągał tam prędkości ponad 140 km/h. Z łatwością zrywał dachy domów, łamał drzewa, przewracał ludzi, a także bez trudu zdmuchiwał ciężarówki i przesuwał kontenery. Jego siła była na tyle duża, że spychała z szos nie tylko lekkie pojazdy jadące na pusto, ale także najcięższe zestawy. W sumie zostało uszkodzonych kilkadziesiąt ciężarówek i ładunków. Stwarzało to także ogromne zagrożenie dla innych uczestników ruch drogowego.

Niestety były też ofiary śmiertelne; jedną z nich był kierowca ciężarówki przywalony przez drzewo. Dziesiątki innych osób zostały ranne. Ten sam front niżowy dotarł m.in. do Belgii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Polski.

  1. Kod czerwony a zakaz jazdy

Siła żywiołu i spustoszenia jakie spowodował orkan w Holandii (przede wszystkim na drogach) skłoniła niektóre organizacje branżowe do rozważenia pomysłu wprowadzenia zakazu ruchu samochodów ciężarowych w razie załamania pogody. Mowa o sytuacji, gdy Instytut Meteorologii wydaje alarm pogodowy zapowiadający stan dużego zagrożenia. Przewiduje się wówczas wystąpienie niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych powodujących bardzo duże szkody lub szkody o rozmiarach katastrofy oraz zagrożenie życia. Taki alert  ogłaszany jest w Holandii kilka razy do roku.

Na uwagę zasługuje właśnie fakt, że w czasie, gdy w Holandii szalał orkan Friederike, w większości regionów ogłoszono pogodowy „Kod Czerwony. W związku z jego wprowadzeniem wstrzymano wiele połączeń kolejowych i autobusowych, odwołano loty, zalecono kierowcom zrezygnowanie z jazdy. Mimo to na drogach wciąż pozostawały ciężarówki, których kierowcy zignorowali ten kod ostrzegawczy.

Pytanie jednak, czy kontynuowanie jazdy w takich warunkach było pomysłem kierowców czy ich pracodawców?

  1. Kierowcy za zakazem, przewoźnicy przeciwni

W Internecie natychmiast zawrzała dyskusja. Popularna grupa na Facebooku Chauffeursnieuws (zrzeszająca głównie kierowców zawodowych) przeprowadziła ankietę dotyczącą wprowadzenia ogólnego zakazu jazdy na kodzie czerwonym. Holenderscy kierowcy w większości opowiedzieli się za takim rozwiązaniem.

Dodatkowo zaproponowano aby na tablicach zmiennej treści pojawiały się ostrzeżenia także w języku angielskim; obecnie informacje wyświetlane są tylko w języku niderlandzkim, przez co są niezrozumiałe dla wielu zagranicznych kierowców.

Nie wszyscy jednak zgadzają się z pomysłem wprowadzenia zakazu ruchu przy kodzie czerwonym. Przeciwne jest holenderskie stowarzyszenie przewoźników TLN, którego przedstawiciele chcą mieć wolność wyboru. Przewoźnicy są jednak zdania, że za ewentualne szkody odpowiedzialność powinni ponosić sami przedsiębiorcy, a nie ich kierowcy. Czy wzięli oni jednak pod uwagę kierowców, którzy ryzykują własne zdrowie, a nawet życie podczas jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach?

Teraz holenderskie władze będą musiały przeanalizować zaproponowane przez kierowców rozwiązanie. Nie wiadomo jednak, czy rząd potraktuje je poważnie.

  1. Podsumowanie

Kod czerwony w Holandii ostrzega przed poważnym niebezpieczeństwem; przede wszystkim w ruchu drogowym. Ogłoszenie takiego alarmu zapowiada możliwość przewracania się drzew i samochodów (w tym także ciężarówek). W Królestwie Niderlandów powstał pomysł aby w momencie ogłoszenia takiego kodu zakazać poruszania się pojazdom ciężarowym. Tak silne wiatry występują w Holandii dosyć rzadko, jednak ostatnie wydarzenia uzmysławiają jak duża jest siła żywiołu i jak ważny jest to problem.

Źródło: www.40ton.net, www.facebook.com/chauffeursnieuws/, www.wiadomosci.onet.pl, www.rmf24.pl