Kradzieże paliwa to niestety dość częsty problem w firmach transportowych.
W wielu przypadkach nadużycia powstają ze strony samych kierowców. Na szczęście na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań na zabezpieczenie firmowego paliwa i przeciwdziałanie jego kradzieżom. Różnią się one zarówno ceną, jak i skutecznością.
Sposoby mechaniczne zabezpeiczenie paliwa przed kradzieżą
Skuteczne zabezpieczenie paliwa to z pewnością sposób na ograniczenie wydatków, które w niektórych firmach stanowią nawet połowę kosztów ich działalności (szczególnie tych dysponujących dużą flotą samochodową). Do dyspozycji przedsiębiorców są mechaniczne (najtańsze i najprostsze) oraz cyfrowe (zaawansowane technologicznie) narzędzia stanowiące zabezpieczenie przed paliwowymi złodziejami i ochronę przed spuszczeniem paliwa z baku.
Do tych pierwszych można zaliczyć szyfrowany korek wlewu paliwa (koszt ok. 200 zł). Osoba tankująca otrzymuje unikalny kod korka. Jest to jednak rozwiązanie tylko dla tych, którzy powierzają samochód zaufanemu kierowcy lub robią to samodzielnie. Nieznajomość kodu może spowodować unieruchomienie auta w trasie. Zabezpieczenie to wydaje się zatem najmniej wygodnym sposobem ochrony paliwa i cieszy się znikomym powodzeniem.
W samochodach ciężarowych, gdzie zbiornik na paliwo jest dostępny od zewnątrz, sprawdzi się także zabudowa baku specjalną nakładką (koszt od 40-200 zł). Nakładka pozwala bez problemu przepuścić paliwo, ale nie umożliwia włożenia rurki do baku.
Innym sposobem może być zamontowanie sitka antykradzieżowego na baku paliwa. Sitko antykradzieżowe to rura z perforowanymi ścianami oraz dnem. Kształt dna oraz wielkość otworów dobrane są tak, aby nie utrudniały tankowania oraz maksymalnie chroniły przed kradzieżą. Cena sitka jest podobna jak w przypadku zabudowy baku.
Rozwiązania cyfrowe
Do droższych, ale skuteczniejszych metod należą zabezpieczenia wlewu paliwa za pomocą elektronicznego kontrolera. Działa on na zasadzie kontroli obecności transpondera, umieszczonego w korku paliwa. Układ sygnalizuje odkręcenie i zamknięcie korka paliwa (data i godzina), jak również przecięcie kabla, poprzez zanik sygnału na przewodzie komunikacyjnym. Informacja ta może być wysyłana do osoby nadzorującej flotę emailem lub smsem, po wcześniejszym zintegrowaniu z systemem GPS. Opcjonalnie można zakupić elektroniczne kontrolery otwarcia klapy wlewu lub zdjęcia korka wlewu z sygnalizacją alarmową miejscową. Koszt waha się od 150 do 2000 zł w zależności od rodzaju zabezpieczenia.
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest właśnie zamontowanie w aucie lokalizatora GPS, do którego można podpiąć sondę paliwową. Pozwoli to na stałą kontrolę i analizę stanu paliwa podczas jazdy i podczas postoju za pomocą systemu telematycznego. Elektroniczne kontrolery zintegrowane z systemami monitoringu to jedne z najbardziej skutecznych i uniwersalnych rozwiązań na rynku. Moduł kontroli paliwa wpływa także na świadomość kierowców i ich styl jazdy, a przy tym pozwala na znaczną redukcję zużycia paliwa (miesięczne oszczędności na paliwie mogą sięgać nawet 30%).
Najpopularniejsze montowane sondy to sondy ciśnieniowe (hydrostatyczne) i kontaktronowe, ale występują także ultradźwiękowe i pojemnościowe. Wszystkie sondy wymagają ingerencji mechanicznej w zbiorniku, jednak wielką ich zaleta jest to, że są one jedynymi czujnikami, które potrafią wykrywać upusty paliwa podczas postoju i przy wyłączonym zapłonie. Koszt zależy od rodzaju sondy oraz rodzaju pojazdu i wynosi od 1000 zł w górę, natomiast cena programu telematycznego do obsługi floty zależy od konkretnego producenta oprogramowania. Koszt ten jednak należy traktować jako inwestycję, która w szybkim czasie się zwraca.
Zamiast sondy można także wpiąć przepływomierz do instalacji paliwowej, wyposażyć samochód w system pobierający dane ze standardowego pływaka lub zainstalować dodatkowy korek wlewu, jednak w większości są to rozwiązania do samochodów osobowych.
Podsumowując
Kontrola nad paliwem w firmach transportowych jest niezmiernie ważna. Równie istotne jest także zabezpieczenie tego paliwa przed kradzieżami. Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom można skutecznie obniżyć ryzyko kradzieży zarówno przez pracowników firm przewozowych, jak też poprzez osoby trzecie. Należy zatem poznać wszystkie metody i sposoby na to, aby nasze paliwo nie trafiło w niepowołane ręce. Warto jednak pamiętać o tym, że proste (tanie) urządzenia można w łatwy sposób oszukać, dlatego inwestycja w droższe systemy może znacznie się nam opłacić.
18 marca, 2014
Jak zwalczać kradzież paliwa w firmach transportowych
by Mistrz Jacek • W krzywym zwierciadle, Z branży • Tags: kradzież, paliwo, transport, zabezpieczenie
Kradzieże paliwa to niestety dość częsty problem w firmach transportowych.
W wielu przypadkach nadużycia powstają ze strony samych kierowców. Na szczęście na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań na zabezpieczenie firmowego paliwa i przeciwdziałanie jego kradzieżom. Różnią się one zarówno ceną, jak i skutecznością.
Sposoby mechaniczne zabezpeiczenie paliwa przed kradzieżą
Skuteczne zabezpieczenie paliwa to z pewnością sposób na ograniczenie wydatków, które w niektórych firmach stanowią nawet połowę kosztów ich działalności (szczególnie tych dysponujących dużą flotą samochodową). Do dyspozycji przedsiębiorców są mechaniczne (najtańsze i najprostsze) oraz cyfrowe (zaawansowane technologicznie) narzędzia stanowiące zabezpieczenie przed paliwowymi złodziejami i ochronę przed spuszczeniem paliwa z baku.
Do tych pierwszych można zaliczyć szyfrowany korek wlewu paliwa (koszt ok. 200 zł). Osoba tankująca otrzymuje unikalny kod korka. Jest to jednak rozwiązanie tylko dla tych, którzy powierzają samochód zaufanemu kierowcy lub robią to samodzielnie. Nieznajomość kodu może spowodować unieruchomienie auta w trasie. Zabezpieczenie to wydaje się zatem najmniej wygodnym sposobem ochrony paliwa i cieszy się znikomym powodzeniem.
W samochodach ciężarowych, gdzie zbiornik na paliwo jest dostępny od zewnątrz, sprawdzi się także zabudowa baku specjalną nakładką (koszt od 40-200 zł). Nakładka pozwala bez problemu przepuścić paliwo, ale nie umożliwia włożenia rurki do baku.
Innym sposobem może być zamontowanie sitka antykradzieżowego na baku paliwa. Sitko antykradzieżowe to rura z perforowanymi ścianami oraz dnem. Kształt dna oraz wielkość otworów dobrane są tak, aby nie utrudniały tankowania oraz maksymalnie chroniły przed kradzieżą. Cena sitka jest podobna jak w przypadku zabudowy baku.
Rozwiązania cyfrowe
Do droższych, ale skuteczniejszych metod należą zabezpieczenia wlewu paliwa za pomocą elektronicznego kontrolera. Działa on na zasadzie kontroli obecności transpondera, umieszczonego w korku paliwa. Układ sygnalizuje odkręcenie i zamknięcie korka paliwa (data i godzina), jak również przecięcie kabla, poprzez zanik sygnału na przewodzie komunikacyjnym. Informacja ta może być wysyłana do osoby nadzorującej flotę emailem lub smsem, po wcześniejszym zintegrowaniu z systemem GPS. Opcjonalnie można zakupić elektroniczne kontrolery otwarcia klapy wlewu lub zdjęcia korka wlewu z sygnalizacją alarmową miejscową. Koszt waha się od 150 do 2000 zł w zależności od rodzaju zabezpieczenia.
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest właśnie zamontowanie w aucie lokalizatora GPS, do którego można podpiąć sondę paliwową. Pozwoli to na stałą kontrolę i analizę stanu paliwa podczas jazdy i podczas postoju za pomocą systemu telematycznego. Elektroniczne kontrolery zintegrowane z systemami monitoringu to jedne z najbardziej skutecznych i uniwersalnych rozwiązań na rynku. Moduł kontroli paliwa wpływa także na świadomość kierowców i ich styl jazdy, a przy tym pozwala na znaczną redukcję zużycia paliwa (miesięczne oszczędności na paliwie mogą sięgać nawet 30%).
Najpopularniejsze montowane sondy to sondy ciśnieniowe (hydrostatyczne) i kontaktronowe, ale występują także ultradźwiękowe i pojemnościowe. Wszystkie sondy wymagają ingerencji mechanicznej w zbiorniku, jednak wielką ich zaleta jest to, że są one jedynymi czujnikami, które potrafią wykrywać upusty paliwa podczas postoju i przy wyłączonym zapłonie. Koszt zależy od rodzaju sondy oraz rodzaju pojazdu i wynosi od 1000 zł w górę, natomiast cena programu telematycznego do obsługi floty zależy od konkretnego producenta oprogramowania. Koszt ten jednak należy traktować jako inwestycję, która w szybkim czasie się zwraca.
Zamiast sondy można także wpiąć przepływomierz do instalacji paliwowej, wyposażyć samochód w system pobierający dane ze standardowego pływaka lub zainstalować dodatkowy korek wlewu, jednak w większości są to rozwiązania do samochodów osobowych.
Podsumowując
Kontrola nad paliwem w firmach transportowych jest niezmiernie ważna. Równie istotne jest także zabezpieczenie tego paliwa przed kradzieżami. Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom można skutecznie obniżyć ryzyko kradzieży zarówno przez pracowników firm przewozowych, jak też poprzez osoby trzecie. Należy zatem poznać wszystkie metody i sposoby na to, aby nasze paliwo nie trafiło w niepowołane ręce. Warto jednak pamiętać o tym, że proste (tanie) urządzenia można w łatwy sposób oszukać, dlatego inwestycja w droższe systemy może znacznie się nam opłacić.