Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym od kilku lat inwestuje w nowoczesne urządzenia stacjonarne i mobilne. Rozbudowana sieć ma pomóc w karaniu kierowców łamiących przepisy. Już niedługo można spodziewać się większej ilości fotoradarów na drogach oraz zupełnie nowych instrumentów do walki z piratami drogowymi. Oprócz tego zmianie może ulec legislacja fotoradarowa, a wraz z nią prawdopodobnie drastycznie wzrosną kwoty mandatów za wykroczenia ujawnione przez te urządzenia. Co jeszcze zmieni się w przepisach i na polskich drogach?
Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości, inaczej zwany section control, to w tej chwili priorytet. Już pod koniec czerwca br. ma rozpocząć się montaż urządzeń tego systemu w całym kraju (dokładnie w 29 wybranych lokalizacjach). Jego działanie będzie polegało na wyłapywaniu pojazdów (przez system kamer zainstalowanych na bramce) przed wjazdem na dany odcinek pomiarowy i sczytywaniu numerów tablic rejestracyjnych. Na wyjeździe kolejne urządzenie będzie obliczało średnią prędkość (na podstawie czasu jaki upłynął między przejazdem pod pierwszą i ostatnią bramką). Jeśli będzie ona wyższa od dozwolonej, kierowca otrzyma mandat. O umiejscowieniu stacjonarnych urządzeń rejestrujących informować będą odpowiednie znaki. Najkrótszy odcinek pomiarowy będzie miał 0,89 km (Gorzyce w woj. śląskim), a najdłuższy 7,4 km (Borzęcin w woj. dolnośląskim).
Nieuprawniony wjazd na skrzyżowanie
Jakby tego było mało, Inspekcja Transportu Drogowego została wyposażona w urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Na razie w Polsce będzie 20 takich instalacji, a ich montaż potrwa do końca czerwca br. Struktura będzie opierała się o system nowoczesnych kamer, które będą rejestrowały tablice pojazdów nieuprawnionych do wjazdu na skrzyżowanie. Następnie informacja o wykroczeniu będzie przesyłana do systemu informatycznego CANARD i na tej podstawie będą wystawiane mandaty. Podobną funkcjonalność mają nowoczesne fotoradary stacjonarne, montowane przez straże miejskie. Ich ilość już niedługo zatem znacznie wzrośnie.
Zmiany funkcjonowania systemu fotoradarów i karania za przewinienia
Być może już niedługo doczekamy się zmian w legislacji fotoradarowej. Posłowie PO pracują bowiem obecnie nad projektem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Oznaczać to będzie daleko idące zmiany dla kierowców. Przede wszystkim zmianie ma ulec tryb postępowania wobec kierowców zarejestrowanych przez fotoradar. W tej chwili osoby „wyłapane” przez fotoradar karane są w trybie wykroczeniowym. Wymaga on ustalenia sprawcy, nałożenia na niego grzywny i punktów karnych. Jak wiadomo system ten jest niewydajny i czasochłonny, a kierowcy wielokrotnie unikają odpowiedzialności. Niebawem kierowcy mogą zostać ukarani w drodze decyzji administracyjnej. Oznacza to, że kara nakładana będzie wówczas na właściciela pojazdu, bez przyznawania jednak punktów karnych.
Oprócz tego posłowie proponują drastyczne podwyższenie mandatów za wykroczenia ujawnione przez fotoradar. Wysokość grzywien miałaby być uzależniona od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedzający. I tak byłoby to:
- 3 proc. wynagrodzenia przy przekroczeniu prędkości od 11-20 km/h
- 5 proc. wynagrodzenia przy przekroczeniu prędkości od 21-30 km/h
- 9 proc. wynagrodzenia przy przekroczeniu prędkości od 31-40 km/h
- 14 proc. wynagrodzenia przy przekroczeniu prędkości od 41-50 km/h
- 20 proc. wynagrodzenia przy przekroczeniu prędkości od 51 i więcej km/h
Co więcej w przypadku popełnienia wykroczenia w obszarze zabudowanym wysokość kary uległaby podwojeniu. Również podwójna stawka obowiązywałaby kierowcę, który popełniłby to samo wykroczenie w okresie jednego roku po raz czwarty i kolejny. Na razie trwają ustalenia techniczne, ale wielce prawdopodobne, że zmiany mogą obowiązywać jeszcze w tym roku.
Podsumowując
Nowa sieć urządzeń stacjonarnych i mobilnych oraz planowane zmiany w ustawodawstwie dotyczącym fotoradarów to tylko niektóre ze sposobów walki z kierowcami łamiącymi prawo. W życie wchodzą bowiem też przepisy zaostrzające kary dla kierowców jeżdżących pod wpływem alkoholu i piratów drogowych (nowelizacja ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw). Zmotoryzowanych czekają również zmiany w egzaminach na prawo jazdy oraz ostrzejsze regulacje dotyczące świeżo upieczonych kierowców. Nie będzie też kursów redukujących liczbę punktów karnych, co oznacza że łatwiej będzie można stracić prawo jazdy. Zmianie ulega dodatkowo taryfikator mandatów dla uczestników ruchu drogowego za wybrane rodzaje wykroczeń.
Wszystko to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. I oby rzeczywiście tak było, gdyż statystyki wypadków w Polsce ciągle są zatrważające.
Informacja za Poradnik kierowcy – Dziennik Gazeta Prawna
20 kwietnia, 2015
Nowe rodzaje urządzeń wykrywających naruszenia drogowe
by Mistrz Jacek • Przepisy
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym od kilku lat inwestuje w nowoczesne urządzenia stacjonarne i mobilne. Rozbudowana sieć ma pomóc w karaniu kierowców łamiących przepisy. Już niedługo można spodziewać się większej ilości fotoradarów na drogach oraz zupełnie nowych instrumentów do walki z piratami drogowymi. Oprócz tego zmianie może ulec legislacja fotoradarowa, a wraz z nią prawdopodobnie drastycznie wzrosną kwoty mandatów za wykroczenia ujawnione przez te urządzenia. Co jeszcze zmieni się w przepisach i na polskich drogach?
Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości, inaczej zwany section control, to w tej chwili priorytet. Już pod koniec czerwca br. ma rozpocząć się montaż urządzeń tego systemu w całym kraju (dokładnie w 29 wybranych lokalizacjach). Jego działanie będzie polegało na wyłapywaniu pojazdów (przez system kamer zainstalowanych na bramce) przed wjazdem na dany odcinek pomiarowy i sczytywaniu numerów tablic rejestracyjnych. Na wyjeździe kolejne urządzenie będzie obliczało średnią prędkość (na podstawie czasu jaki upłynął między przejazdem pod pierwszą i ostatnią bramką). Jeśli będzie ona wyższa od dozwolonej, kierowca otrzyma mandat. O umiejscowieniu stacjonarnych urządzeń rejestrujących informować będą odpowiednie znaki. Najkrótszy odcinek pomiarowy będzie miał 0,89 km (Gorzyce w woj. śląskim), a najdłuższy 7,4 km (Borzęcin w woj. dolnośląskim).
Nieuprawniony wjazd na skrzyżowanie
Jakby tego było mało, Inspekcja Transportu Drogowego została wyposażona w urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Na razie w Polsce będzie 20 takich instalacji, a ich montaż potrwa do końca czerwca br. Struktura będzie opierała się o system nowoczesnych kamer, które będą rejestrowały tablice pojazdów nieuprawnionych do wjazdu na skrzyżowanie. Następnie informacja o wykroczeniu będzie przesyłana do systemu informatycznego CANARD i na tej podstawie będą wystawiane mandaty. Podobną funkcjonalność mają nowoczesne fotoradary stacjonarne, montowane przez straże miejskie. Ich ilość już niedługo zatem znacznie wzrośnie.
Zmiany funkcjonowania systemu fotoradarów i karania za przewinienia
Być może już niedługo doczekamy się zmian w legislacji fotoradarowej. Posłowie PO pracują bowiem obecnie nad projektem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Oznaczać to będzie daleko idące zmiany dla kierowców. Przede wszystkim zmianie ma ulec tryb postępowania wobec kierowców zarejestrowanych przez fotoradar. W tej chwili osoby „wyłapane” przez fotoradar karane są w trybie wykroczeniowym. Wymaga on ustalenia sprawcy, nałożenia na niego grzywny i punktów karnych. Jak wiadomo system ten jest niewydajny i czasochłonny, a kierowcy wielokrotnie unikają odpowiedzialności. Niebawem kierowcy mogą zostać ukarani w drodze decyzji administracyjnej. Oznacza to, że kara nakładana będzie wówczas na właściciela pojazdu, bez przyznawania jednak punktów karnych.
Oprócz tego posłowie proponują drastyczne podwyższenie mandatów za wykroczenia ujawnione przez fotoradar. Wysokość grzywien miałaby być uzależniona od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedzający. I tak byłoby to:
Co więcej w przypadku popełnienia wykroczenia w obszarze zabudowanym wysokość kary uległaby podwojeniu. Również podwójna stawka obowiązywałaby kierowcę, który popełniłby to samo wykroczenie w okresie jednego roku po raz czwarty i kolejny. Na razie trwają ustalenia techniczne, ale wielce prawdopodobne, że zmiany mogą obowiązywać jeszcze w tym roku.
Podsumowując
Nowa sieć urządzeń stacjonarnych i mobilnych oraz planowane zmiany w ustawodawstwie dotyczącym fotoradarów to tylko niektóre ze sposobów walki z kierowcami łamiącymi prawo. W życie wchodzą bowiem też przepisy zaostrzające kary dla kierowców jeżdżących pod wpływem alkoholu i piratów drogowych (nowelizacja ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw). Zmotoryzowanych czekają również zmiany w egzaminach na prawo jazdy oraz ostrzejsze regulacje dotyczące świeżo upieczonych kierowców. Nie będzie też kursów redukujących liczbę punktów karnych, co oznacza że łatwiej będzie można stracić prawo jazdy. Zmianie ulega dodatkowo taryfikator mandatów dla uczestników ruchu drogowego za wybrane rodzaje wykroczeń.
Wszystko to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. I oby rzeczywiście tak było, gdyż statystyki wypadków w Polsce ciągle są zatrważające.
Informacja za Poradnik kierowcy – Dziennik Gazeta Prawna