Oleje silnikowe – inwestycja, która szybko się zwraca w firmie transportowej

Oleje silnikowe to jedne z najważniejszych płynów w pojazdach. Gwarantują one ochronę wszystkich elementów silnika (przede wszystkim zmniejszają tarcie i mechaniczne zużycie, pomagają chronić silnik przed brudem i korozją), a do tego przyczyniają się do ograniczenia kosztów utrzymania i eksploatacji floty pojazdów. Dobre oleje silnikowe przynoszą wymierne oszczędności szczególnie firmom transportowym.

oleje dla flot

Oferta rynkowa jest bardzo bogata, jednak dostawcy olejów muszą stale podążać za rozwojem technologicznym dokonującym się w motoryzacji i potrafić sprostać wymaganiom stawianym przez producentów samochodów. Którym zatem olej wybrać dla floty pojazdów?

 

Klasa, specyfikacja i zastosowanie olei

Olej silnikowy to czynnik smarujący w silnikach spalinowych. Podstawowymi składnikami oleju są frakcje destylacji ropy naftowej (wrzące w temperaturze 350-500 °C) lub ich syntetyczne odpowiedniki. Oprócz tego w olejach stosuje się dodatki uszlachetniające, mające służyć poprawieniu parametrów oleju tj. dodatki przeciwkorozyjne, przeciwutleniające, obniżające temperaturę krzepnięcia, powiększające smarność, obniżające temperaturę pienienia się oleju, czy utrzymujące zanieczyszczenia w jednorodnej zawiesinie. Te dodatki świadczą o klasie oleju i jego specyfikacji.

Ze względu na skład wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Aby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji (klasyfikacje lepkościowe i jakościowe). Zgodnie z klasyfikacją według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów ACEA oleje dzieli się na trzy grupy:

  • dla silników benzynowych oznaczane literą „A”i dla silników Diesla w samochodach osobowych oznaczane literą „B”
  • dla silników benzynowych i wysokoprężnych w samochodach osobowych i dostawczych, które spełniają nowe normy emisji spalin (oleje ekologiczne)
  • dla silników Diesla w samochodach ciężarowych oznaczane literą „E”

Aby olej można było przypisać do danej kategorii, musi on przejść szereg kompleksowych testów laboratoryjnych i praktycznych na silnikach. Często też oleje użytkuje się i sprawdza w normalnych warunkach drogowych (próby terenowe), przy wykorzystaniu flot pojazdów firm transportowych. Dostawcy olejów muszą przekazać produkt do badań producentowi silników i uzyskać aprobatę tzw. OEM (normy olejowe, wymagane przez konkretnych producentów samochodów opisywane na certyfikatach).

Częstotliwość wymiany oleju zależy od jego jakości, warunków pracy oraz wymaganej grupy częstotliwości obsługiwania technicznego.

 

Oferta środków smarnych dla użytkowników pojazdów ciężarowych i dostawczych

Wielu producentów olei oferuje szeroką gamę najwyższej jakości produktów dla motoryzacji. Oto niektóre marki, które są najchętniej wybierane przez właścicieli, kierowców oraz floty.

  • Mobil – oleje z linii Delvac przeznaczone są dla ciężkich, średnich i lekkich pojazdów użytkowych. Są to w pełni syntetyczne, doskonałej jakości, niskopopiołowe oleje do wysokoobiążonych silników Diesla. Pomagają one wydłużyć żywotność silnika oraz systemów redukcji emisji spalin, zapewniając równocześnie możliwość wydłużenia okresów pomiędzy wymianami oraz mniejsze zużycie paliwa i emisji spalin do środowiska.
  • Lotos Oil – seria produktów Turdus jest przewidziana dla pojazdów użytkowych o wszystkich możliwych zastosowaniach. Wysokiej jakości oleje wielosezonowe gwarantują doskonałe smarowanie w każdych warunkach eksploatacyjnych, podwyższoną odporność, doskonałą ochronę przed korozją, idealną czystość współpracujących elementów i wydłużone okresy wymiany w silnikach nowszej konstrukcji.
  • Orlen Oil – oleje z serii Platinum, Superol i Orlen Oil Diesel to najnowszej generacji syntetyczne i mineralne oleje silnikowe przeznaczone dla samochodów ciężarowych. Gwarantują one niezawodną pracę każdego silnika, nawet przy ekstremalnych obciążeniach. Pozwalają na maksymalne wydłużenie przebiegów między wymianami oleju oraz zwiększenie żywotności części silnika. Zastosowanie tych produktów pozwala też na znaczną redukcję zużycia paliwa i oleju oraz zapewnia redukcję emisji szkodliwych substancji do środowiska.
  • Shell – oleje z gamy Rimula przeznaczone są do wysokoobciążonych silników Diesla. Pomagają one chronić silnik nawet w ekstremalnych warunkach, zapobiegają korozji powodowanej przez związki kwasowe powstające podczas spalania paliwa, chronią przed osadami i redukują tarcia ruchomym części metalowych. Dodatkowo pozwalają ograniczyć koszty eksploatacji i paliwa oraz zwiększyć niezawodność pojazdów.
  • BP /Castrol oleje z gamy Enduro i Tection to wysokiej jakości oleje syntetyczne i mineralne do silników Diesla, zapewniające najwyższy poziom ochrony przez cały okres eksploatacji oraz maksymalne przebiegi międzywymianowe. Oleje te znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych, autobusach, samochodach dostawczych, samochodach terenowych oraz maszynach rolniczych; od nowoczesnych silników diesla, jak również dla tych o starszej konstrukcji.
  • Total – oleje z gamy Rubia przeznaczone są zarówno dla silników najnowocześniejszych, jak i starszych pojazdów ciężarowych. To najnowszej generacji oleje syntetyczne, półsyntetyczne i paliwo-oszczędne. Gwarantują one wydłużenie przebiegów między wymianami oleju do maksymalnych limitów zalecanych przez producentów silników. Doskonale sprawdzają się w mocno obciążonych silnikach wysokoprężnych samochodów ciężarowych, autobusach, sprzęcie ciężkim, pojazdach dostawczych i samochodach osobowych, gwarantując doskonałą stabilność lepkości w toku eksploatacji, bardzo dobre właściwości dyspergujące zapobiegające gromadzeniu się osadów oraz doskonałe właściwości przeciwzużyciowe i przeciwkorozyjne.

 

Podsumowując

Stosowane środki smarne muszą chronić sprzęt i obniżać koszty ich eksploatacji. Wybór odpowiedniego oleju przynosi wymierne korzyści każdemu przewoźnikowi. Przede wszystkim zwiększa oszczędności paliwa oraz pozwala na wydłużenie życia pojazdów. To wszystko przekłada się na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na wymagającym dziś rynku usług transportowych. Warto zatem zainwestować w dobry i markowy olej silnikowy.