Przewoźniku, co wiesz o swoim kontrahencie?

Oceń nas:)

IMG_5116_colorJak w każdej branży, również w branży transportowej zdarzają się nieuczciwi kontrahenci, którzy mimo iż przewoźnik wywiązał się z umowy w terminie, nie regulują płatności. Takie sytuacje znane są niejednemu przedsiębiorstwu transportowemu. Czy można zatem powiedzieć, że jest to nieuniknione ryzyko wpisane w działalność każdej firmy? Otóż nie. Istnieją bowiem metody, które w znacznym stopniu ułatwiają rozpoznanie takiego nieuczciwego  partnera.

Od czego zacząć?

Niedostatek ofert na rynku i goniące terminy sprawiają, że gdy już znajdziemy kontrahenta i pojawia się przed nami perspektywa zarobku, często tracimy czujność. Konsekwencje takiego wyboru mogą narazić firmę na poważne straty.  Dlatego przed podpisaniem umowy należy sprawdzić,  kto w firmie podejmuje decyzje o płatnościach, aby w przypadku opóźnień móc zwrócić się do właściwej osoby, a także kto jest odpowiedzialny za podpisywanie zleceń oraz czy ta osoba jest do tego upoważniona. W przeciwnym razie podpisane przez nas zlecenie może okazać się nieważne. Nie zaszkodzi również sprawdzenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Jeśli kontrahent notorycznie zalega z płatnościami, z pewnością figuruje w Krajowym Rejestrze Dłużników. A jeśli figuruje, warto dokładnie przekalkulować ryzyko wiążące się z podjęciem takiej współpracy.

Sytuacja może się zmienić

Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa na rynku może się diametralnie zmienić w każdej chwili, dlatego nie należy poprzestawać na jednorazowym sprawdzeniu kontrahenta i to jedynie przed podpisaniem współpracy. Krajowy Rejestr Długów daje możliwość monitorowania sytuacji finansowej wybranych przedsiębiorstw. W przypadku gdy u któregoś z nich ulegnie ona zmianie, dług się powiększy lub pojawią się kolejni wierzyciele albo gdy kontrahent, który do tej pory wywiązywał się ze zobowiązań trafi na listę dłużników, system poinformuje nas o tym wysyłając e-mail. Jak to działa? Wystarczy w system Krajowego Rejestru Długów wpisać NIP-y interesujących nas firm, a system będzie je automatycznie monitorował.

Podsumowując

Niestety , mimo iż sprawdzanie rzetelności finansowej kontrahentów pozwala uniknąć sytuacji, które mogłyby skutkować nieotrzymaniem płatności za zlecenie, a tym samym mogłyby narazić firmę na utratę płynności finansowej, wciąż niewiele przedsiębiorców weryfikuje kontrahentów pod tym kontem. Co czwarty przedsiębiorca nie robi tego w ogóle, a ledwo 36% sprawdza jedynie kluczowych partnerów. Tymczasem regularne kontrolowanie z pewnością pozwoli na stworzenie własnej listy rzetelnych partnerów biznesowych, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia przewagi konkurencyjnej własnej firmy na rynku.