Ryczałt za spanie w kabinie a posiedzenie Komisji Infrastruktury

Oceń nas:)

W wyniku wyroku Sądu Najwyższego z dnia 12 czerwca 2014 roku w sprawie ryczałtów dla kierowców za nocleg w kabinie pojazdu, zebrała się Komisja Infrastruktury. Co ustalono?

Kontrowersyjny wyrok Sądu

kabina parking ryczałtkabina parking ryczałt

23 lipca 2014 roku odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury na wniosek grupy posłów pod hasłem „Informacja Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej na temat skutków wyroku Sądu Najwyższego w sprawie prawa kierowców do ryczałtów za każdy nocleg w kabinie pojazdu”. Przypomnijmy, że uchwała Sądu Najwyższego przyznała prawo do ryczałtu dla kierowcy zawodowego za każdy nocleg w kabinie ciężarówki. Zgodnie z tą ustawą kierowcy mogą rościć sobie od pracodawców prawo do wypłacenia zaległych ryczałtów za ostatnie trzy lata pracy. Oznacza to, że przedsiębiorstwo transportowe musi liczyć się z wydatkiem nawet 80 tyś. zł na kierowcę. Branża transportowa zatrudnia obecnie około miliona osób i wytwarza blisko 10% PKB, natomiast decyzja Sądu Najwyższego może spowodować lawinę pozwów kierowców przeciwko pracodawcom, a tym samym doprowadzić do upadłości nawet 20% przedsiębiorstw.

 

Reakcja posłów – obrady Komisji

Spotkaniu Komisji Infrastruktury przewodniczył Leszek Aleksandrzyk (SLD), który podkreślił, jak ważny w skutkach jest wyrok Sądu Najwyższego dla przedsiębiorców. W dyskusji uczestniczyli również m.in. poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS), który na podstawie danych z Instytutu Transportu Samochodowego podał, iż obecnie wielu polskich przewoźników ma ujemne wyniki finansowe, a kwota wymaganych przez kierowców roszczeń może osiągnąć zawrotną kwotę 2,5 mld złotych. Obecny na posiedzeniu przedstawiciel resortu infrastruktury Zbigniew Klepacki namawiał natomiast strony do osiągnięcia kompromisu w sprawie zaległych roszczeń pracowniczych.

 

Kierowca kontra pracodawca

Jak zawsze, w przypadku takich dyskusji, nakładały się głosy tych, którzy bronili praw kierowców i tych, którzy opowiadali się po stronie pracodawców. Uczestniczący w obradach Tadeusz Kucharski z Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” podkreślał, aby zwrócić uwagę na warunki pracy i odpoczynku kierowców. Mówił: „ … gdzieś zniknął nam człowiek. Mamy problem, pracodawcy mają problem, natomiast wszyscy zapominamy, w jakich warunkach ten człowiek tam pracuje i chodziło o to, aby były to warunki zbliżone do normalnych, ludzkich. Zaczynamy kierowcę traktować jak psa.” Te słowa wywołały natychmiastową reakcję. Piotr Litwiński – Prezes ogólnopolskiego Związku Przewoźników Drogowych „Galicja” tłumaczył, że obecnie na rynku transportowym jest potrzeba zatrudnienia 25 tysięcy kierowców. Jeśli kierowca jest na wagę złota, to z całą pewnością nie można go źle traktować. „… spoglądając na parkingi przy autostradach wszystkie ciężarówki posiadają kabiny typu „globtrotter”, czyli z wysokimi kabinami, gdzie kierowca może swobodnie na stojąco się ubrać. Ja do niedawna miałem taki problem, że kierowcy mówili mi, że musi być taka kabina, żeby on mógł na stojąco zdjąć spodnie i je włożyć. A dzisiaj jest już taki problem, że pan kierowca dyktuje mi jakie auto mam kupić – bo jak mu nie kupię takiego auta, to on się zwalnia” – mówił Litwiński. Jan Buczek (ZDMP) także nie zostawił słów związkowców bez echa: „ Ja, jako członek komisji trójstronnej, po stronie pracodawców mam doświadczenie ze stroną związkową, której tak szczerze mówiąc, nie zależy na rozwiązaniu problemów ludzi pracy, tylko na ochronie tych, którzy już pracę mają” -mówił Buczek dodając: „ My pracodawcy równie ż zastanawiamy się jak stworzyć większą ilość miejsc pracy, bo jesteśmy państwem na dorobku… – potrzebne jest jakieś powszechne porozumienie w tym względzie, natomiast związkowcy oczywiście walcz tylko i wyłącznie, w bardzo bezwzględny sposób, o poprawę warunków pracy, ale tych, którzy pracę już dziś mają.” Prezes ZMPD podkreślił także, że takie działania będą skutkowały zatrudnianiem kierowców z zagranicy.

Ustalenia Komisji

Poseł Jerzy Szmit (PiS) również obecny na zebraniu Komisji mówił o tym, że wszystkie kwestie dotyczące polskiego transportu wymagają rozwagi. Podkreślał, że nie powinno się tracić kontroli nad procesem zawierania ugody między pracodawcą i pracownikami i że najważniejsze jest doprowadzenie do porozumienia między zorganizowaną częścią pracodawców a przedstawicielami kierowców.

Ostatecznie obrady zakończyło przyjęcie projektu dezyderatu Prezydium Sejmowej Komisji Infrastruktury do Ministra Infrastruktury oraz Ministra Pracy Polityki Społecznej, w którym komisja zwraca się do Ministrów do po podjęcia następujących działań:

  • jak najszybszego zorganizowania spotkania z udziałem ekspertów, pracodawców i związków zawodowych kierowców w celu opracowania rozwiązania legislacyjnego dotyczącego noclegów kierowców w podróży służbowej w kabinie samochodów oraz sposobu negocjacyjnego rozwiązania kwestii roszczeń kierowców
  • przedstawienia Komisji Infrastruktury do dnia 22 sierpnia bieżącego roku sprawozdania z propozycjami konkretnych rozwiązań ww. problemów oraz propozycje rozwiązań legislacyjnych dla inicjatywy Komisji Infrastruktury

Czas pokaże, na ile środowiska kierowców i ich pracodawców są w stanie się porozumieć oraz czy prawo regulujące m.in. warunki pracy kierowców zostanie ostatecznie jasno określone.