Zaproponowano ci transport drewna. Nie wiesz, jak zająć się tego rodzaju transportem, czy są jakieś szczegóły, które sprawiają, że ten rodzaj transportu jest szczególnie w dużym stopniu narażony na ryzyko otrzymania kary przez przewoźnika?
Definicja
Podstawowym problem przewozu drewna jest właściwie brak definicji tego rodzaju ładunku. Dlatego też w kwietniu 2012 roku Inspektor Transportu Drogowego wydał wytyczne dotyczące wykładni między innymi pojęcia drewna. Zgodnie z tymi wytycznymi drewno to surowiec drzewny, który otrzymujemy ze ściętych drzew, który jest poddawany właściwej obróbce, dzięki czemu powstają różnego rodzaju produkty.
Surowiec drzewny został podzielony na dwie grupy zależne od jego grubości:
- grubiznę do której zalicza się drewno wielkowymiarowe, a także średniowymiarowe, gdzie brak określonego rozmiaru
- drobnicę, czyli małowymiarowe, co stanowi dość duży problem do dookreślenia ładunku, gdyż zaliczyć tu można drewno opałowe, a także zrębki, tj. drewno, które jest rozdrobnione i występuje w postaci długich do 50 mm i szerokich do 20 mm i grubych do 8 mm ścinek w kształcie przypominającym romb, zrębki mogą być leśne , przemysłowe i opałowe.
Waga drewna
Podstawowym problemem przewozu drewna był brak możliwości wagi ładunku, gdyż jest on ładowany w warunkach uniemożliwiających ustalenie jego ciężaru. W ten sposób przewoźnicy bardzo często otrzymywali mandaty za przeciążenie osi nacisku, leśnicy natomiast tłumaczyli się brakiem wiedzy, na temat tego, ile drewno przekazane do załadunku na jeden pojazd ważyło. Prawo o ruchu drogowym jednak uregulowało tę kwestię ustalając rzeczywistą masę drewna jako iloczyn gęstości gatunku i jego objętości. Przykładowo gęstość (kg/m3) olchy to 750, sosny 740, świerku 720, klonu zwyczajnego 900, a jesionu 800.
Wobec takich przepisów odpowiedzialność przewoźnika w przypadku przekroczenia innych norm nacisku na oś pojazdu niż te spowodowane samym materiałem jest niepodważalna i w takim przypadku zostanie na niego nałożona odpowiednia kara.
Co prawda leśnicy tłumaczą się faktem, że nie maja wiedzy na temat ładowności pojazdów, które po drewno przyjeżdżają i najchętniej określenie wagi ładunku zrzucili na kierowcę, który ciężar powinien obliczyć w oparciu o tabelę gęstości drewna. Leśnicy chcą ściągnąć z siebie tym samym odpowiedzialność za przeładowane pojazdy.
Warto wiedzieć, że tabela gęstości drewna dla gatunków drewna, które ma zastosowanie w przemyślę i budownictwie i jest przewożone przy wykorzystaniu transportu drogowego stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska ministra Gospodarki z dnia 2 maja 2012 roku.
Zezwolenia
Warto także pamiętać przy przewozie drewna w przypadku transportu ponadgabarytowego, czyli przewozu tak zwanej grubizny, o uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia.
Jak widać najważniejszym elementem w transporcie drewna jest prawidłowe obliczenie ciężaru przewożonego towaru. Na tę kwestię należy przede wszystkim uwrażliwić kierowcę i przekazać mu niezbędne informacje, także te dotyczące samej kontroli i uprawnień ITD, która często nie stosuje się do zapisów o możliwości przekroczenia nacisku na oś pojazdu, gdy przewożone jest drewno.
13 października, 2015
Transport drewna – zasady i warunki
by Mistrz Jacek • Przepisy • Tags: drewno, transport
Zaproponowano ci transport drewna. Nie wiesz, jak zająć się tego rodzaju transportem, czy są jakieś szczegóły, które sprawiają, że ten rodzaj transportu jest szczególnie w dużym stopniu narażony na ryzyko otrzymania kary przez przewoźnika?
Definicja
Podstawowym problem przewozu drewna jest właściwie brak definicji tego rodzaju ładunku. Dlatego też w kwietniu 2012 roku Inspektor Transportu Drogowego wydał wytyczne dotyczące wykładni między innymi pojęcia drewna. Zgodnie z tymi wytycznymi drewno to surowiec drzewny, który otrzymujemy ze ściętych drzew, który jest poddawany właściwej obróbce, dzięki czemu powstają różnego rodzaju produkty.
Surowiec drzewny został podzielony na dwie grupy zależne od jego grubości:
Waga drewna
Podstawowym problemem przewozu drewna był brak możliwości wagi ładunku, gdyż jest on ładowany w warunkach uniemożliwiających ustalenie jego ciężaru. W ten sposób przewoźnicy bardzo często otrzymywali mandaty za przeciążenie osi nacisku, leśnicy natomiast tłumaczyli się brakiem wiedzy, na temat tego, ile drewno przekazane do załadunku na jeden pojazd ważyło. Prawo o ruchu drogowym jednak uregulowało tę kwestię ustalając rzeczywistą masę drewna jako iloczyn gęstości gatunku i jego objętości. Przykładowo gęstość (kg/m3) olchy to 750, sosny 740, świerku 720, klonu zwyczajnego 900, a jesionu 800.
Wobec takich przepisów odpowiedzialność przewoźnika w przypadku przekroczenia innych norm nacisku na oś pojazdu niż te spowodowane samym materiałem jest niepodważalna i w takim przypadku zostanie na niego nałożona odpowiednia kara.
Co prawda leśnicy tłumaczą się faktem, że nie maja wiedzy na temat ładowności pojazdów, które po drewno przyjeżdżają i najchętniej określenie wagi ładunku zrzucili na kierowcę, który ciężar powinien obliczyć w oparciu o tabelę gęstości drewna. Leśnicy chcą ściągnąć z siebie tym samym odpowiedzialność za przeładowane pojazdy.
Warto wiedzieć, że tabela gęstości drewna dla gatunków drewna, które ma zastosowanie w przemyślę i budownictwie i jest przewożone przy wykorzystaniu transportu drogowego stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska ministra Gospodarki z dnia 2 maja 2012 roku.
Zezwolenia
Warto także pamiętać przy przewozie drewna w przypadku transportu ponadgabarytowego, czyli przewozu tak zwanej grubizny, o uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia.
Jak widać najważniejszym elementem w transporcie drewna jest prawidłowe obliczenie ciężaru przewożonego towaru. Na tę kwestię należy przede wszystkim uwrażliwić kierowcę i przekazać mu niezbędne informacje, także te dotyczące samej kontroli i uprawnień ITD, która często nie stosuje się do zapisów o możliwości przekroczenia nacisku na oś pojazdu, gdy przewożone jest drewno.