ViaTOLL ponownie zwiększa swój zasięg

Elektroniczny system poboru opłat drogowych w Polsce, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów, ulega rozszerzeniu o kolejne 251 km dróg krajowych. Już 30 czerwca br. sieć płatnych tras objętych e-mytem wzrośnie tym samym do 3162 km; w tym ok. 1073 km autostrad, ok. 1277 km dróg ekspresowych i ok. 812 km dróg krajowych innych klas. Jest to już piąte rozszerzenie systemu. Jakie nowe odcinki zostaną przyłączone do tej struktury?

viaTOLL nowe trasy

Myto w Polsce

System viaTOLL działa od 3 lipca 2011 roku i dotyczy wszystkich pojazdów oraz zespołów pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony (także autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej). System obowiązuje na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Oparty jest on na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu DSRC –   dedicated short-range communication. Technologia ta działa w oparciu o urządzenia pokładowe viaBOX (transpondery) oraz bramownice z czujnikami rejestrującymi fale. Aby móc uiszczać elektroniczne opłaty drogowe niezbędna jest rejestracja w systemie viaTOLL. Wysokość opłat reguluje rozporządzenie rządu na temat maksymalnej stawki opłaty elektronicznej (stawka wynosi od 20 do 50 gr za kilometr przejechanej trasy, w zależności od masy pojazdu oraz klasy emisji spalin).

W systemie ViaTOLL zarejestrowanych jest ok 873 tys. pojazdów oraz 505 tys. użytkowników (stan na kwiecień 2015 roku).

 

Przyłączenie nowych odcinków

Do chwili obecnej systemem ViaTOLL objętych jest 2917 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Już za kilka dni dołączy do nich 251 km nowych tras. Wśród dróg, które zostaną w tym roku włączone do systemu znajdują się następujące odcinki:

 

  • autostrada A4 na odcinku węzeł Tarnów Północ – węzeł Dębica Wschód (35,17 km),
  • droga ekspresowa S3 na odcinku węzeł Gorzów Wielkopolski Południe – węzeł Skwierzyna Południe (27,1 km),
  • droga ekspresowa S5 na odcinku węzeł Rydzyna – węzeł Korzeńska (26,84 km),
  • droga ekspresowa S8 na odcinku węzeł Wieluń – węzeł Łask (74,04 km),
  • droga ekspresowa S8 na odcinku Jeżewo – Choroszcz (18,53 km),
  • droga ekspresowa S 11 na odcinku węzeł Poznań Północ – węzeł Poznań Tarnowo Podgórne (13,07 km),
  • droga ekspresowa S 12 na odcinku węzeł Jastków – Kalinówka
  • droga ekspresowa S61 na odcinku węzeł Raczki – węzeł Suwałki Południe (11,98 km),
  • droga ekspresowa S69 na odcinku węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice (11,08 km).

Wszystkie przychody z systemu trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczone zostaną na inwestycje drogowe oraz modernizację już istniejącej infrastruktury. Do tej pory (od momentu uruchomienia systemu do końca kwietnia 2015 roku do KFD wpłynęło łącznie ok. 4,4 mld zł.

 

Podsumowując

Decyzję o zwiększeniu sieci płatnych dróg w Polsce podejmuje Rada Ministrów. Zgodnie z projektem rozporządzenia już 30 czerwca 2015 roku po raz piąty ViaTOLL zwiększy zwój zasięg. Docelowo w 2018 roku ogólnopolski system elektronicznego poboru myta ma objąć w sumie 7000 km autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych innych klas. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch.