Wymiana opon na zimowe w Polsce i innych krajach Europy

Oceń nas:)

Choć pogoda tej jesieni oraz zimy jest wyjątkowo dobra, w wielu częściach kraju nie było do tej pory ujemnych temperatur, ani opadów śniegu, gro polskich kierowców wymieniło już dawno temu opony z letnich na zimowe. Czy wynika to niejako z tradycji, zdrowego rozsądku, a może aktualnych przepisów? Wszak w większości krajów Europy, leżących w podobnej strefie klimatycznej, taki obowiązek funkcjonuje. Jakie są zatem fakty i mity na temat montowania „zimówek”.

zima drogi

 

Co z ustawą?

Jak pokazują badania, z roku na rok, coraz więcej Polaków zmienia na zimę ogumienie w swoich samochodach. Argumentem przemawiającym za jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, lepsza przyczepność na drodze oraz komfort podróżowania. Do polskich warsztatów ustawiają się zatem długie kolejki kierowców już od października (czasami trzeba zapisać się telefonicznie z dużym wyprzedzeniem). W tym roku było podobnie, głównie dlatego, że synoptycy straszyli opadami śniegu i niskimi temperaturami już w listopadzie. Te jednak w większości regionów się nie sprawdziły.

 

Dodatkowo na wielu portalach internetowych można było przeczytać, że w Polsce od 1 listopada zaczęła obowiązywać nowa ustawa o konieczności wymiany opon na zimowe, a brak spełnienia tego warunku skutkować będzie wysokimi mandatami (500 pln oraz odholowanie na parking policyjny i utrata dowodu rejestracyjnego). Otóż i te informacje wprowadziły kierowców w błąd, ponieważ jak do tej pory w Polsce taka ustawa nie funkcjonuje. Projekt owszem był, ale nie przeszedł przez procedury sejmowe. Zakładał on, że kierowcy będą musieli używać „zimówek” od 1 listopada do końca marca. Zmiana przepisów miała poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz dostosować polskie prawo do Unijnego. Jednak projekt nowelizacji ustawy budził też wiele kontrowersji i na razie prace nad nim zwolniły. W związku z tym w naszym kraju nadal obowiązują przepisy mówiące o tym, że przez cały rok można jeździć na dowolnych oponach (bieżnik musi mieć jedynie min 1,6 mm.).

 

Dlaczego powinno wymieniać się opony?

Opony zimowe wykonane są ze specjalnej, dużo miększej mieszanki gumowej niż letnie, mają też specjalną rzeźbę bieżnika (posiadają dużo większą ilość nacięć lamelkowych) i układ rowków, zapewniających odprowadzanie wody. Opony letnie nie są dostosowane do szybkiej jazdy w warunkach zimowych, a w temperaturze poniżej 7°C bardzo szybko tracą swoje właściwości trakcyjne. Podczas opadów śniegu, gołoledzi, czy oblodzenia obniża się ich przyczepność, co może doprowadzić do wypadku. Opony zimowe powinny mieć minimalną wysokość bieżnika 4mm i być w dobrym stanie. Należy je użytkować nie dłużej niż 10 lat i po tym czasie wymienić na nowe.

 

Czy polscy kierowcy się pospieszyli?

W Polsce panuje swoista tradycja wymiany opon na zimowe „od Świąt Wszystkich Świętych do Świąt Wielkanocnych”. Jednak wskaźnikiem do ich wymiany powinna być temperatura otoczenia. „Zimówki” powinno zakładać się wówczas, gdy temperatura spadnie poniżej 7°C w ciągu dnia i prognozy mówią o dalszej tendencji spadkowej (wówczas jest też duże prawdopodobieństwo, że temperatura w nocy spodnie poniżej 0). Zazwyczaj jest to przełom października i listopada. Na pewno nie warto zostawiać tego na ostatni moment.

Jednakże wyjątkowo ciepła jesień i zima zaskoczyła w mijającym roku zarówno drogowców jak i kierowców. Eksperci są zgodni, że przedwczesna wymiana opon może przynieść wiele szkód. Jeżdżenie w ciepłe dni na oponach zimowych może być bowiem równie niebezpieczne, jak na oponach letnich zimą. Również jazda na „zimówkach” przy wyższych temperaturach otoczenia prowadzi do znacznie szybszego zużywania się bieżnika.

 

Kraje, w których wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa

Obowiązkowa wymiana opon na zimowe ma sens, gdy w dany kraju w określonym terminie panują prawdziwe warunki zimowe na drogach. Różne państwa europejskie rozwiązały ten problem w określony sposób. I tak:

  • w Austrii jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia oraz w razie wystąpienia warunków typowo zimowych,
  • w Czechach obligatoryjnie w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia oraz w razie wystąpienia warunków typowo zimowych lub prognozach mówiących o ich nadejściu oraz, gdy na drogach pojawi się specjalny znak mówiący o takim obowiązku,
  • w Chorwacji w okresie od końca listopada do kwietnia, jednak tylko gdy wystąpią warunki typowo zimowe na drodze,
  • w Estonii od 1 grudnia do 1 kwietnia, jednak okres ten może ulec wydłużeniu lub skróceniu w zależności od warunków panujących na drodze,
  • w Finlandii obowiązkowo od 1 grudnia do końca lutego,
  • we Francji nie ma takiego obowiązku, jednak samochód należy wyposażyć bezwzględnie w opony zimowe na terenie Alp Francuskich,
  • na Litwie w terminie od 1 listopada do 1 kwietnia,
  • na Łotwie w terminie od 1 grudnia do 1 marca,
  • w Niemczech jest to zależne od panujących warunków (tzw. sytuacyjny wymóg posiadania opon zimowych, gdy panuje mróz i jest śnieg),
  • na Słowacji tylko w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych,
  • na Słowenii od 15 października do 15 marca,
  • w Szwecji od 1 grudnia do 31 marca,
  • w Rumuni od 1 listopada do 31 marca.

 

Obowiązku wymiany opon na zimowe nie ma w Albanii, Belgii, Bułgarii, Danii, Grecji, Hiszpanii (wyjątek stanowi Dekret Królewski, który może nałożyć obowiązek użycia opon zimowych jeśli warunki atmosferyczne tego wymagają), Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Macedonii, Polsce, Portugalii, Turcji, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech (z wyjątkiem kilku odcinków dróg gdzie ich użycie nakazują znaki drogowe).

 

Podsumowując

W Polsce przepisy nie nakazują wymiany opon na zimowe, jednak każdy pojazd powinien w okresie zimowym być w takowe wyposażony ze względów bezpieczeństwa. „Zimówki” bowiem nawet na suchym asfalcie potrafią skrócić drogę hamowania o 30%, zmniejszają możliwość utraty przyczepności podczas jazdy na nawierzchni pokrytej wodą, błotem pośniegowym, lodem i śniegiem.

Klasyczne opony zimowe zostały zaprojektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej. Na rynku oponiarskim dostępnych jest wiele nowoczesnych modeli. Przed zakupem warto przejrzyj opinie kierowców i oceny ze strony specjalistów zanim zdecydujemy się na konkretnego producenta.

 

Informacja za www.debica.com.pl, www.oponeo.pl, www.dobrymechanik.pl, www.mojafirma.infor.pl